Tuesday, August 31, 2021

Magia nopții

"Cele mai bune idei nu ne vin din rațiune, ci din nebuneasca luciditate a sufletului." - Erasmus din Rotterdam

Pentru majoritatea savanților, filozofilor și artiștilor din trecut, noaptea era momentul suprem pentru creație și inspirație. De când există omul pe pământ, noaptea mereu a fost probabil partea cea mai spectaculoasă a zilei. Pentru majoritate noaptea e despre somn, iar după cum spuneam pentru alții este perioada de glorie în ceea ce privește creativitatea, iar pentru o altă categorie e doar despre agonie și durere. Indiferent în ce categorie ne-am situa, cert este că noaptea e mai mult decât o beznă de câteva ore după care răsare soarele.
Nu vreau să vorbesc despre banalități din timpul nopții, precum partide de sex sau de masturbare, experiențe cu hoți și furturi, sau căzături din pat și alte astfel de tâmpenii. Despre ceea ce vreau să vorbesc în acest articol e despre experiențele profunde din timpul nopții, despre percepții, idei și revelații (atât pozitive cât și negative), toate acestea având o cu totul altă caracteristică decât perceperea lor în timpul zilei. Ceea ce mai trebuie să subliniez este faptul că aceste experiențe despre care urmează să vorbesc sunt trăite la nivel individual, în special de oamenii singuratici, adică cei care dorm singuri, atât bărbați cât și femei. Pot afirma faptul că în timpul nopții am avut parte de multe surprize, atât de bucurii cât și de momente de groază. Clipa cea mai liniștitoare și cea mai magică în perioada nopții este atunci când devii conștient de faptul că te situezi undeva între starea de veghe și cea de somn, bineînțeles în timp ce dormi. E o experiență metafizică de care puțini au parte. Recunosc că sunt un norocos și am avut prilejul de a savura acest fenomen. E o stare atât de interesantă și de plăcută încât ai impresia că ai gustat din fructul interzis. Pentru câteva fracțiuni scurte de secunde reușești cumva să înțelegi toate secretele universului, după care pur și simplu nu mai înțelegi nimic. Se evaporă toată magia, după care adormi. Indiferent câtă cultură generală ai avea, sau cât de multe cărți ai citit, nimic din toate acestea nu contează, căci în acele câteva clipe magice ești precum un muritor ajuns la stadiul de zeu.
O altă experiență de care poți avea parte în timpul nopții, de data aceasta una negativă, este cumplita experiență a groazei din cauza anxietății, în special din cauza unui eveniment ce urmează să se întâmple în ziua ce vine, sau în viitorul apropiat. Am avut parte de prea multe ori de această experiență terifiantă de-a lungul vieții. Când nu reușeam să adorm (datorită insomniei în general) și vedeam cât de târziu este, pur și simplu ca niște valuri mă loveau stările de anxietate. Îmi tremura tot corpul și parcă în același timp ardeam și înghețam simultan. Simplul fapt că în ziua ce vine trebuia să mă trezesc la ora 4:30 dimineața, iar eu încă după ora 0:00 eram mai mult decât treaz, îmi dădea spaima cea mai groaznică a nopții. Deveneam atât de agitat încât din cauza epuizării reușeam cumva să adorm în propria mea agitație și haos. Și când mă gândesc câtă agitație se poate acumula în acele momente! O astfel de noapte e un adevărat calvar... și am avut nenumărate astfel de nopți, una mai albă ca alta.
O altă experiență, tot negativă, se poate experimenta în special datorită depresiei. Poți avea multe nopți albe din cauza tristeții sau a melancoliei. Toate traumele peste care n-ai reușit să treci, toate durerile trecutului și ale prezentului, toate dramele, tot ce a fost și este mai rău, toate acestea pot prinde viață noapte de noapte, tulburându-ți liniștea după care tânjești. Din păcate și de astfel de experiențe am avut parte (și încă am). Și nu sunt singurul care are astfel de trăiri, sunt mulți astfel de nefericiți care abia se târăsc de pe o zi pe alta. După ce ai supraviețuit o astfel de noaptea, ziua următoare ești precum o floare ofilită, sau ca o pasăre ce nu mai vrea să zboare. Aceste nopți în care toate durerile trecutului și ale prezentului prind viață sunt adevărate lupte cu demonii nopții.
Experiența cea mai plăcută, în special pentru oamenii de rând, este experimentarea unui somn odihnitor și relaxant. Bineînțeles că o astfel de trăire este una de natură pozitivă. Să reușești să te duci la culcare la o oră decentă, să reușești să adormi fără să fii chinuit de gânduri sau de orice alte forme de dureri, să dormi toată noaptea fără să-ți perturbe ceva liniștea și fără să te trezești pe reprize, iar dimineața să te trezești plin de energie, odihnit, împăcat și plin de viață... iată imaginea omului care trăiește fără griji și fără frământări. Într-adevăr că astfel de exemplare sunt rare, mai ales în zilele noastre, dar cu toate acestea există astfel de oameni norocoși. Cunosc și personal câteva astfel de exemplare. În ceea ce mă privește pe mine, somnul meu este precum stilul meu de viață, haotic, agitat și dezechilibrat. Mă duc târziu la culcare, după care mă trezesc devreme dimineața ce vine. De ani de zile nu am mai avut parte de ceea ce specialiștii numesc somn de calitate, dar în schimb am avut parte de trăirile povestite mai sus. Nu le putem avea pe toate...
Indiferent ce se petrece pe parcurul nopții, ceea ce trebuie subliniat este faptul că noaptea rămâne magică. Că ți se rupe filmul și cazi în lumea viselor, sau că stai și privești pereții cugetând, sau că tremuri din cauza agoniei și a durerii, noaptea rămâne fermecătoare iar intensitatea celor enumerate rămâne același. O noapte liniștită cu lună plină, o noapte în care se aude cum plouă și dimineața știi că nu trebuie să te trezești, toate acestea îți dau o stare de bine. Există oameni care dacă au avut o zi bună, seara merg satisfăcuți la culcare. Ceea ce este interesant, în cazul meu, este acela că și atunci când am parte din când în când de câte o zi mai ieșită din comun (în sensul pozitiv), seara mă cuprinde o stare anxioasă accentuată, ca și cum sfârșitul lumii ar urma să vină. Mulți se plâng de faptul că din cauza oboselii nu pot dormi noaptea, ceea ce am ajuns să înțeleg. Că vorbim de oboseală, de lucruri bune sau rele petrecute de-a lungul zilei, ideea e că toate acestea sunt niște extreme care au ca rol perturbarea normalității, afectând și somnul foarte puternic. Tot ceea ce este o extremă afectează somnul, din păcate așa cum știm bine faptul că seara sau noaptea își atinge apogeul fiecare boală în intensitatea durerii, la fel se întâmplă și în cazul celor enumerate. Ce se întâmplă este perfect normal, totul depinde doar de felul în care percepem noi fenomenele și le interpretăm. Și cu toate acestea noaptea continuă să fie magică!

No comments:

Post a Comment