Tuesday, May 2, 2023

Refugii și evadări

"Omul are nevoie de un vis ca să suporte mai ușor realitatea." - Sigmund Freud

A te refugia în ceva este cel mai bun antidot contra realității. Nimic nu e mai greu de suportat decât realitatea, iar timpul ne învață că totul e trecător și pe zi ce trece tot mai mult ne apropiem spre degradare, după care spre o moarte iminentă și sigură. Indiferent ce ne-au învățat prin școli sau în familie, realitatea e cu totul altceva. Degeaba ai bani, diplome, diverse lucruri materiale, dacă pe lângă toate acestea ești total nefericit.
În ultimii ani am avut parte de niște experiențe traumatizante care mi-au schimbat total cursul vieții și mi-au pecetluit soarta pentru totdeauna, dar care în același timp mi-au deschis și ochii. Ca să fac cumva față acestor presiuni și încercări grele am fost nevoit să mă refugiez în diverse chestii. Cu alte cuvinte, a trebuit să-mi găsesc evadarea. Și în fond nu e vorba doar despre mine, ci aproape fiecare om are nevoie de ceva ca să poată supraviețui și ca să poată suporta realitatea. În cazul în care acest antidot nu există treburile se complică.
Toată tinerețea mea a fost marcată de evenimentele create de tatăl meu alcoolic. Ca să fac față acestor lucruri, pe lângă faptul că m-am izolat mai mult decât trebuia, mi-am găsit refugiul în activități sportive. În acele vremuri, activitățile sportive pe care le practicam funcționau la culme. Din păcate acel refugiu din trecut astăzi nu mai funcționează și nu mai dă roade defel. Aici putem sublinia ca și o observație faptul că vechile refugii și evadări din trecut tind să se devalorizeze în timp, și după o vreme nu vor mai funcționa. Asta înseamnă că refugiile trebuie mereu actualizate. Cu alte cuvinte, cu trecerea timpului vechile modalități de refugiere nu mai dau randament și e nevoie de ceva nou.
Ideea generală din spatele refugiilor, este aceea că ele îți țin mintea ocupată. Indiferent în ce fel de activitate te-ai regufia, mintea ta este focusată pe acel ceva pentru o perioadă de timp. Aceasta înseamnă că pentru o vreme vei uita de acele lucruri care te chinuie și care nu te lasă în pace. Atunci putem spune, ca și o oarecare formă de definiție, că aceste refugii sunt niște modalități temporare de scăpare din ghearele suferinței.
Oarecum putem spune că și somnul este o formă de evadare. Atâta timp cât dormi uiți de tot ceea ce te macină, asta în cazul în care nu ai coșmaruri, unde gândurile se intensifică. Cea mai grea bătălie o duc cei care suferă de insomnie, căci atunci zi și noapte trebuie să suporte calvarul.
În momentul de față, un refugiu foarte bun pentru mine este cititul. Citesc despre istorie, despre vremurile de altădată, vremuri în care probabil aș fi putut să fiu mai fericit decât sunt acum. Am nevoie de acest refugiu ca să pot suporta mai ușor calvarul existenței. Și în fond, fiecare om are nevoie de un refugiu ca să suporte mai ușor greutățile vieții și să facă față presiunilor și încercărilor.

No comments:

Post a Comment